Pentru cei curiosi, centura Bucurestiului este impanzita cu forturi militare si baterii intermediare din (aproximativ) 2,5 in 2,5 kilometri, inca de pe vremea regelui Carol.
Sa incepem cu un scurt istoric: pe motivul tensiunilor aparute intre Europa si a crizelor in relatiile Principatelor Unite cu Imperiul Otoman, regele Carol apleaca urechea asupra unor studii care subliniaza nevoia fortificarii tarii si numeste o comisie prezidata de generalul Gh.Manu care sa puna pe hartie proiectul de fortificare al tarii.
Neexistand experienta in domeniu, initial se apeleaza la ofiteri germani din Marele Stat major prusian insa, in conditiile agravarii crizei diplomatice, Carol apeleaza la un specialist din Belgia, o tara neutra, Henri Alexis Brialmont.
Pe la inceputul verii din 1884, Brialmont finalizeaza planul fortificatiilor.
Planul fortificatiilor din jurul Bucurestiului
Henri Alexis Brialmont organizeaza linia de centura a Bucurestiului cu o serie de 18 forturi si 18 baterii intermediare (sau Bastioane).
Acestea pot fi observate astazi,cu rabdare, pe Google Maps sau Wikimapia.
Google Placemarks cu fortificatiile
Constructia acestora dureaza aproximativ 20 de ani insa nu apuca sa fie testate in vreun razboi datorita inovatiilor militare aduse de armata germana la inceputul secolului 20, ele fiind dezarmate odata cu intrarea Romaniei in Primul Razboi Mondial.
Scari spre nivel subteran - Bateria 14-15
In ziua de azi mai exista numai 17 forturi si 13 baterii intermediare, din cele 36 de construite, restul fiind distruse din cauza unor explozii accidentale ale depozitelor de munitii.
Pe diferite forum-uri au aparut si cateva planuri cu unele tipuri de baterii intermediare , care le puteti vedea mai jos, ca sa va faceti o impresie despre configuratia acestora.
Plan parter - Baterie intermediara
Plan etaj - baterie intermediara
Pentru cei curiosi, majoritatea forturilor sunt acaparate de unitati militare care le folosesc pe post de depozite cu mici exceptii cum ar fi Fortul Jilava (care stiti ce este acum).
Daca va pasioneaza si doriti sa le vizitati, va sfatuiesc sa nu va duceti singuri, deoarece unele dintre ele au ajuns gazde pentru mici haite de caini.
Hol principal - Bateria 14-15
De asemenea este necesar sa purtati o incaltaminte mai rezistenta (nu stii niciodata in ce poti calca) si sa aveti neaparat o sursa de lumina (lanterna, lampa pe cap).
Desi fortificatiile par solide, recomand totusi si o casca de protectie pentru ca in unele locuri peretii de caramida s-au surpat.
Capac turela baterie intermediara
Puteti urmariti aici o galerie cu mai multe fotografii din cateva baterii intermediare.
Din pacate nu sunt luate masuri pentru restaurarea acestora si introducerea lor intr-un circuit turistic, in jurul Bucurestiului, desi sunt legate de o sosea si exista "in fata portii" electrificare pentru luminarea interioara a lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu